25. april 2024
Udtjente DLG-lastbiler i nye klæder
Som et nyt tiltag bliver pensionerede tanke og anhængere nu renoveret, fremfor at der bliver indkøbt nye. Det giver mening både ud fra et bæredygtigt og økonomisk perspektiv.
I DLG har man været vant til at genanvende forvognstanke og anhængere til i alt to lastbilschassiser, men som et nyt tiltag genanvender DLG Supply, tank og anhængere på tre lastbilschassiser. Når et lastbilchassis har et kørt kilometerantal på 750.000 km, skal det pensioneres i DLG-regi for at minimere antallet af værkstedsbesøg. Forvognstanken og anhængeren har dog flere liv i sig og overflyttes derfor til nye lastbilchassiser.
Renoveringen betyder, at forvognstanke og anhængere nu bliver genanvendt for tredje gang. I sidste ende kan det betyde, at tank og anhænger kan gøre tjeneste i 17 år og køre på den anden side af 2,3 millioner kilometer.
Maling og fjernbetjening
Når tank og anhænger flyttes over på et nyt chassis for tredje gang, er brugssporene markante, og de modtager derfor forskellige former for renoveringer blandt andet får de en omgang maling.
Der monteres et fjernbetjeningssystem, så alt kan styres med fjernbetjening. Det er noget chaufførerne sætter stort pris på, fordi det giver en bedre sikkerhed i deres arbejde. De undgår at blive udsat for alt for meget larm og støv, fordi de med fjernbetjeningen kan undgå manuel betjening ved aflæsninger, og stå på afstand og styre aflæsningen.
Lastbilerne optimeres, så de svarer til DLG-standarderne for helt nyindkøbte lastvogne. Dermed giver investeringen i renoveringen af tanke og anhængere mening både ud fra et mere bæredygtigt og ikke mindst økonomisk perspektiv.
”Den er lavet meget flot”
DLG fik 10. april leveret det sidste vogntog ud af i alt fire vogntog, som har gennemgået denne renovering. Chauffør, Jørn Nørgård, skal køre i det nyrenoverede vogntog 8915.
”Ideen med at forlænge livet for tankene og anhængerne er en fornuftig og ’grøn’ tankegang, som jeg godt kan lide. Min forudindtagede skepsis over for tiltaget er faktisk blevet gjort til skamme, siger Jørn Nørgård og fortsætter:
"Det er superdejligt at få et nyt køretøj, og i dette tilfælde med ny chassis, renoveret fodertank og ligeledes renoveret anhænger. Det er lavet meget flot, nylakeret og med fjernbetjening til aflæsning. Resultatet er super og jeg mærker virkelig følelsen af ny bil. Jeg er meget glad."